יום שישי, 14 באוקטובר 2016

לרדת בגדול - שיחה מצחיקה בטירוף עם שני אחים שירדו במשקל, ובגדול!


מאת: שירי פריאנט

לפני כשנה החליט גולן מדר לעשות ניתוח לקיצור קיבה, שבעקבותיו השיל 45 קילו ממשקלו. שרית, אחותו הגדולה, הייתה עדה לשינוי המופלא ורצתה גם. ישבתי עם האחים מדר לשיחה צפופה, כנה ומצחיקה בטירוף על האוכל של אמא, על הדיאטות הכושלות, על החיים לאחר הניתוח, ושום מילה על דימוי עצמי נמוך

אני פוגשת את האחים לבית מדר בבית קפה בקרית שמונה. שניהם מגיעים יחדיו בלבוש ספורטיבי וחיוך רחב: שרית אזולאי, אוטוטו בת 50, נשואה+6, אישה מרשימה וענווה, ואחיה הקטן, גולן מדר, 43, נשוי+3, איש חסון ושרירי, שפספס את ייעודו כסטנדפיסט. השיחה בינינו שברה את כל הסטיגמות על עודף משקל. הניתוח ששניהם עברו לא גזל מהם את חוש ההומור, את הביטחון העצמי ואת רוח החיים הכל כך מדבקת. שניהם מזמינים קפה הפוך בכוס זכוכית ללא קצף ("כדי שיהיו יותר נוזלים", הם מסבירים בחיוך) ובעוד שאני מתגרה ממראה העוגות והכריכים שבויטרינה, להם זה בכלל לא מזיז. השיחה שלנו נעצרת כל כמה דקות בעקביות על ידי חברים ומכרים שבאים לדרוש בשלומם, וזה לא במקרה. האחים האלה הם, ללא ספק, שני האנשים הכי חמים ומשעשעים שהכרתי. שום חוסר ביטחון, שום רצון לרצות אחרים, שום מצב רוח ירוד, השניים עשו את הניתוח להצרת קיבה בשביל עצמם נטו, ונראה שזה הגיע מהבית המחבק שבו גדלו.


הילדות בבית הטוניסאי
האחים מדר גדלו בבית טוניסאי חם ואוהב בקרית שמונה עם עוד שישה אחים ואחיות. שרית היא האחות השישית במספר וגולן הוא בן הזקונים. את אמא שלהם הם לא מפסיקים לשבח: "אמא הייתה אישה שמנה, אבל לעולם היא לא הזניחה את עצמה. תמיד באירועים היא התלבשה יפה, התאפרה, טיפחה את עצמה. גם בערב שבת היא לבשה כותנות לילה לבנות יפהפיות. אבל כמו שהיא הייתה גדולה- כך גם הלב שלה", מספרת שרית. "את רוב חייה היא הקדישה לגידול ילדיה. כשגולן היה קטן, אמא נאלצה לצאת לעבוד כדי לעזור בפרנסת הבית, ואני עזרתי לגדל את גולן." גולן מוסיף: "אמא יצאה לעבוד כטבחית באולמי שמחות, במפעלים גדולים. היא הייתה מאכילה 1000 איש ויותר. האוכל תמיד היה עניין מרכזי בבית ואמא אהבה לבשל והפכה את זה למקצוע. גם היום כשאנחנו רזים, אם רוצים לגרום לנו אושר, תנו לנו שעה במטבח. ההתעסקות הזאת עם האוכל, לא משנה אם זה בישול או אפייה, יותר מרגיעה מכל דבר אחר."

העלייה במשקל

שרית: "תמיד הייתי רזה, רק בגיל 36 השמנתי והבנתי שזו בעיה הורמונלית כי לא הצלחתי לרדת בשום דרך. החלטתי לעשות את הניתוח אחרי שראיתי שלגולן זה עשה פלאים".
גולן: "אני בגיל 25 התחלתי לגדול, זה מום מולד, זה נקרא התפתחות מאוחרת", הוא מתבדח.
שרית: "יש כאלה שעוברים את הניתוח וחוש ההומור שלהם נפגע, כפי שאת רואה, אצלנו זה לא קרה".

שרית וגולן כילדים

הדיאטות המייאשות

שרית: "עשיתי דיאטת מזון בשילוב עם שעת כושר ביום, אכלתי מזון נבון ומבוקר, ללא שומנים, ללא טיגון וכו'. אחרי שנה הצלחתי לרדת 400 גרם בלבד. זה היה מאוד מייאש."
גולן: "תגידי איזה דיאטה ואני עשיתי את כולן. דיאטה שמפרידה פחמימות וחלבונים, דיאטה שבמשך כל היום אוכלים את כל אבות המזון, אשתי עזרה לי לנסות כל דיאטה שיש".
שרית: "אשתו אישה מדהימה, פשוט מלאכית. היא עזרה לו בכל הדיאטות. היא קמה מוקדם כל בוקר, כשהיא עובדת במשמרות, בשביל להכין לו ארוחות לעבודה על פי התפריט שלו."
גולן: "אם אומרים שמאחורי כל גבר עומדת אישה חזקה, אז אשתי היא האמא של סופרמן. היא עזרה לי, עודדה אותי ותמכה בי לאורך כל הדרך".

"כשהייתי שמן והייתי מסתכל על עצמי במראה, הייתי בטוח שאני מינימום נועם טור, אם לא בראד פיט. הביטחון העצמי שלי היה גבוה יותר מהכוכב הכי מרוחק מכדור הארץ. שרית יותר צנועה, כשמחמיאים לה היא מחייכת ואומרת תודה. לי מחמיאים ואני ישר אומר-יאללה תמשיכו, אני יודע שאני חתיך אש" גולן

הדימוי עצמי

האם הרצון בניתוח הגיע מדימוי עצמי נמוך לאחר העלייה במשקל?
שרית: "אין לנו במשפחה בעיה של דימוי עצמי נמוך. גידלו אותנו עם ביטחון. אמא שלי אף פעם לא הרגישה חוסר נוחות עם עצמה ולא שידרה לנו שהיא סובלת מהמשקל שלה. הייתה לה תופרת ותמיד היא הייתה מטופחת. גם אבא היה בעל כרס, אבל תמיד נראה מתוקתק, גם עם בגדי עבודה פשוטים."
גולן: "כשהייתי שמן והייתי מסתכל על עצמי במראה, הייתי בטוח שאני מינימום נועם טור, אם לא בראד פיט. הביטחון העצמי שלי היה גבוה יותר מהכוכב הכי מרוחק מכדור הארץ. שרית יותר צנועה, כשמחמיאים לה היא מחייכת ואומרת תודה. לי מחמיאים ואני ישר אומר-יאללה תמשיכו, אני יודעת שאני חתיך אש. תמיד עפתי על עצמי, אבל בשום פנים ואופן אני לא מתנשא. אני תמיד מדבר עם אנשים בגובה העיניים, תמיד נותן כבוד לאדם שמולי, אני פשוט מרגיש מאוד מאוד מאוד בנוח עם עצמי ולא סובל משום חוסר ביטחון."

אז למה בכל זאת עשית את הניתוח?
גולן: "אני איש קבע ועובד כמכונאי נגמ"שים. היו לי כאבים ברגליים ובגב, כאבים שהפריעו לי בעבודה כי היא דורשת המון מאמץ פיזי. עזבי, לקשור נעליים, הדבר הכי אלמנטרי, היה לי קשה מנשוא."
ואז גולן מתחיל להדגים לי את טקס קשירת הנעליים שלו כאדם שמן ולא יכולתי להישאר אדישה לרגע למראה המופע היחיד שלו. בהילוך איטי גולן מתיישב בפיסוק, מתכופף לרגל אחת, קושר בקושי, מתרומם ולא מפסיק להתנשף. לאחר מכן הוא ממשיך לרגל השנייה, קצת יותר באיטיות ועם הרבה יותר נשיפות, ומתרומם בעייפות של חייל שחזר עכשיו ממסע כומתה של גבעתי. זה נראה די משעשע כשהוא מסתכל על זה בדיעבד, אבל גולן זוכר גם את רגעי השפל: "לא היה לי כוח לעשות כלום עם הילדים, לא ללכת לטייל איתם, לא לשחק, הייתי עצלן מוחלט. בתקופה שהייתי שמן לא הייתי זז בשביל אף אחד. אם מישהו היה מבקש ממני להביא לו משקפיים, גם אם הוא עיוור גמור, לא הייתי זז לשום מקום. רק מהמחשבה של לקום וללכת להביא משהו– הייתי מזיע. עשיתי את הניתוח בשביל ההרגשה הפנימית שלי. רציתי להרגיש טוב מבפנים ".

החיים שאחרי

תוך כמה זמן לאחר הניתוח ראיתם תוצאות?
גולן: "בשבוע הראשון של הניתוח יורדים 5 קילו במכה, כי שותים רק נוזלים ולא אוכלים כלום. אבל הירידה במשקל הדרגתית. לפני הניתוח שקלתי 150 קילו ותוך חצי שנה הצלחתי לרדת 45 ק"ג."
שרית: "אני שקלתי 100 קילו ו-600 גרם, ובערך כשנה לאחר הניתוח הורדתי 36 קילו. התהליך שלי היה ממש יפה ונעים."

לאחר הניתוח מקפידים על תזונה שונה?
גולן: "אנחנו עדיין אוכלים הכל. מטוגן, אפוי, צלוי, מה שאת רוצה, פשוט ממש פחות."
שרית: "לאחר הניתוח הקיבה שלנו התכווצה, ואנחנו שבעים הרבה יותר מהר. אם פעם הייתי אוכלת  5-6 מחשי (קציצות טוניסאיות) עם לחם, היום אני אוכלת אחת ואני מרגישה מלאה. אבל אני ממש  לא מונעת מעצמי כלום."
גולן: "פעם, בימי שישי בצהריים, הייתי רק מנשנש איזה 4-5 קציצות מחשי תוך כדי הטיגון. יותר מאוחר, בארוחת הערב, הייתי אוכל עוד שמונה עם הקוסקוס. היום אני אוכל במקרה הגרוע שתי קציצות בלי לחם."

"אחרי הניתוח מתמודדים עם המון שינוייים פיזים, כמו: עור מתדלדל בזרועות, עודפי שומן בין הרגליים, סימני מתיחה וכו'. מי שרוצה לעשות ניתוח ואין לו ביטחון עצמי, שלא ייכנס לזה" שרית

נשארה לכם ההנאה מאוכל כמו פעם?
גולן: "ברור! אנחנו נהנים מכל ביס, פשוט שבעים הרבה יותר מהר. אם בא לי פיתה עם שווארמה, אני אוכל חצי ואשאיר את החצי השני לאחר כך. אנחנו אוכלים ביום ממש מעט קלוריות. מספיק לי טעימה מכל דבר ואני שבע."
שרית: "כששואלים אותי אם אני לא מתבאסת לאכול רק ביס אחד מהסטייק ולא את כולו, אני עונה שגם הביס הראשון וגם הביס האחרון מגיעים מאותו הסטייק. אני פשוט מתענגת על הביס הזה, נהנת מכל רגע."

ולסיום, מה אתם ממליצים לאנשים ששוקלים לעשות ניתוח בריאטרי ?
שרית: "אחרי הניתוח מתמודדים עם המון שינוייים פיזים, כמו: עור מתדלדל בזרועות, עודפי שומן בין הרגליים, סימני מתיחה וכו'. מי שרוצה לעשות ניתוח ואין לו ביטחון עצמי, שלא ייכנס לזה. קודם שיעבוד על עצמו. בנוסף, לפעמים, אחרי הניתוח הבריאטרי, יש צורך גם בניתוח קוסמטי להרמת בטן או חזה, ולא לכולם יש אפשרות כלכלית לבצע ניתוח נוסף. אנחנו למזלנו לא היינו צריכים שום ניתוח לאחר שירדנו במשקל, אבל יש אנשים שהמורל שלהם יורד אחרי הניתוח והם נהיים מתוסכלים. זה דברים שצריך לקחת בחשבון."
גולן: "לפני הניתוח עשיתי ממש תחקיר בנושא כי ראיתי אנשים שאיבדו את שמחת החיים שלהם בעקבות הניתוח, ואני בלי שמחת החיים שלי מעדיף להתאבד. אנשים יודעים שכשהם יושבים איתי הם צריכים טיטול, כי הם לא מפסיקים לצחוק. הניתוח הוא בקיבה אבל הוא מתחיל בראש. למשל, בראש של בן אדם שמן אין חפלה בלי אוכל. לא מעניין אותו שום דבר-לא אלכוהול, לא אנשים, לא כלום, רק אוכל. עכשיו כשאני באירוע אני אוכל ממש מעט. אני ממלא את הצלחת, לוקח כמה ביסים מזה, טועם את זה, ואז אני שבע. כל האוכל נשאר בצלחת. בן אדם שאוהב לאכול ורואה את זה ממש נכנס לדיכאון, כי הוא לא עשה את הסוויץ' במוח. בשביל שהניתוח יצליח חייבים להפסיק לחשוב כמו שמנים."

פורסם לראשונה במידע 8 - אוקטובר 2016










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה