יום שבת, 1 באוקטובר 2016

עדן בן זקן ולירן כהן - ראיון אישי עם כוכבי קרית שמונה

מאת: שירי פריאנט

זו, ללא ספק, הייתה השנה של שני כוכבי תרבות מקרית שמונה. עדן בן זקן עברה דרך ארוכה מה"אקס פקטור" ל"זמרת השנה" עם אלבום זהב ומיליוני צפיות ברשת. לירן כהן כתב בשביל הכיף סטטוסים בפייסבוק שהפכו לספר "כבר לא מתים מאהבה", שנמכר למעלה מ-30,000 עותקים. לקראת השנה החדשה השניים מדברים על הילדות בקרית שמונה, ההצלחה הבלתי נתפסת ועל השנה שחלפה.

מלכת ק"שושנים

עדן בן זקן סוגרת שנה מוצלחת ביותר. אלבום הבכורה שלה, "מלכת השושנים", יצא לאור וקיבל מעמד של אלבום זהב, היא צברה למעלה מ-20 מיליון צפיות ב-YOU TUBE על קליפ אחד בלבד, נכנסה לפלייליסט של גלגל"צ, ואף הספיקה להוציא אלבום נוסף. אבל עדן עדיין אותה נערה תמימה ומתוקה מקרית שמונה שהחליטה ללכת על החלום שלה ולהגשים אותו בגדול.  לקראת השנה החדשה הצלחתי לתפוס את עדן בעיצומו של לו"ז צפוף בין הופעה לצילומים ולשוחח על הילדות בקרית שמונה ועל ההצלחה שלא איחרה לבוא.

לעדן בן זקן לעולם לא ישכחו את האודישן עם האוברול המנומר שקנתה ב-30 שקלים. אותו אודישן שינה את חייה מן הקצה אל הקצה, ועכשיו היא לא יכולה ללכת ברחוב מבלי שיזהו אותה. אבל עדן זוכרת מאיפה באה. "הייתה לי ילדות רגילה לגמרי, כמו לשאר החברות שגדלו יחד איתי", היא אומרת. "היינו קצת שובבות, לא ממש אהבנו ללמוד, אבל בסך הכול הייתה לנו ילדות טובה".

מתי החלטת שאת רוצה להיות זמרת?
"לא למדתי מוזיקה, השירה באה לי לבד. כשהייתי ילדה נרשמתי לחוג ריקוד ובבית הספר היו לנו שיעורי מוזיקה, אבל לא מעבר. פשוט הלכתי לאודישן של ה'אקס פקטור' ומשם זה התגלגל. לא הופעתי לפני ולא עסקתי במוזיקה באופן מקצועי, פשוט  מאוד אהבתי לשיר".

האודישן ב"אקס פקטור" לא היה הראשון שלה. עדן ניגשה לאודישנים של העונה התשיעית של "כוכב נולד" וספגה ביקורת קשה, ולכן החליטה שלא להמשיך הלאה עם התוכנית. ב"אקס פקטור" השתפר מזלה והיא הגיעה לגמר עם המנטור רמי פורטיס. היא לא ניצחה, אלא הגיעה למקום השני המכובד אחרי רוז פוסטאנס. בסופו של יום היא יצאה המנצחת הגדולה של התוכנית.

בתור אחת שהגיעה מהפריפריה והצליחה בגדול, את מרגישה שאת מהווה מודל חיקוי והשראה?
"את האמת שכן, כי אם אני הגעתי מקרית שמונה -המקום הקטן והצנוע הזה- והצלחתי, אז באמת שכל אחד יכול, זה רק עניין של רצון. אני ממליצה לכל אלו שרוצים להצליח ללכת לתוכנית ריאליטי. זה הכי זמין וקל ונגיש ואפשר להגיע לקהל רחב יותר ולפרוץ החוצה. זו העצה שלי מהחוויה האישית שלי. פשוט לכו על זה, תמיד עדיף לנסות".

את לא חושבת שאפשר להצליח פה בצפון?
"תראי, אין הרבה מקומות בצפון שאתה יכול להתפתח מבחינה מוזיקלית ולפתח קריירה בתחום. בגלל זה כל האומנים גרים במרכז, זה פשוט עניין של יותר אפשרויות. יש בצפון שיעורים של פיתוח קול, אבל זה לא מספיק. זה לא יכול להתפתח יותר מדי.  קרית שמונה מאוד רחוקה מהעשייה המוזיקלית, מכל אנשי התעשייה הגדולים, ולכן אי אפשר ממש לעסוק בזה בצפון".

ועם זאת, עדן מאוד מחוברת לעיר שגדלה בה, בשבילה זה עדיין הבית. בדיוק בזמן ששוחחנו, עדן הייתה בדרכה לצילומים בקרית שמונה. "אני מגיעה הרבה לקרית שמונה, זה לא נדיר. תמיד כיף להיות פה, העיר נעשית יפה יותר. כאן זה הבית, כאן גדלתי, המשפחה שלי פה, חברות הילדות שלי פה. תמיד מפרגנים לי כשאני באה. קרית שמונה זו עיר שבה כולם מכירים את כולם, כמו משפחה. כשהשתתפתי בתוכנית כולם החזיקו לי אצבעות ועדיין מאוד מחבקים ומפרגנים".

כשהסתיימה התוכנית, עדן החלה לעבוד על אלבום הבכורה שלה. רק שנה לאחר מכן הוא יצא לחנויות. "לקח לי המון זמן לאסוף חומרים לאלבום", היא מספרת. "היה חשוב לי למצוא שירים טובים שאתחבר אליהם ובסוף זה קרה".

ציפית להצלחה שקיבלת?
"לא ציפיתי לכזו הצלחה, אבל בתוך תוכי האמנתי ורציתי מאוד".

אפילו תחנות הרדיו נכנעו בסוף והשמיעו אותך בגלגל"צ
"שום תחנת רדיו בעולם לא יכולה להתחרות במה שקורה בשטח עם הקהל האמיתי. אני בעד העם, בעד המאזינים, למרות שזה מאוד מחמיא לשמוע שירים שלי בגלגל"צ. אבל אני חד משמעית פונה לקהל ומכוונת את המוזיקה שלי לעם".

ואכן, העם אוהב את עדן. חובבי המוזיקה הים תיכונית אפילו השוו אותה לשרית חדד. השירים "שורף לי בעיניים", "כמה רזית" ו"אלבינה" הצליחו ברשת עם מיליוני צפיות, "פיסה מזכרוני", הסינגל הרביעי מהאלבום, אפילו נכנס לגלגל"צ, אלבום הבכורה שלה זכה למעמד פלטינה כפולה עם 50,000 הורדות דיגיטליות, ובמרץ האחרון היא שיחררה את אלבומה השני, "תאמין לי".

באלבום החדש שיתפת פעולה עם פאר טסי, איך נוצר החיבור ביניכם?
"אני ופאר מיוצגים באותה חברת הפקות אבל אנחנו גם חברים מאוד טובים. העבודה ביחד הייתה מאוד מהנה ומצחיקה. אני מאוד אוהבת את פאר, הוא בן אדם מדהים ומאוד מוכשר".

"תזיזו" נבחר לשיר הנושא של ערוץ הילדים, את מתחברת לקהל הצעיר?
"אני פונה לכולם. בשני האלבומים שלי השירים מאוד מגוונים. השיר לערוץ הילדים חשף אותי יותר לדור הצעיר ואני תמיד שואפת להרחיב את קהל המאזינים שלי. 'תזיזו' הוא שיר שמיועד לילדים, אבל יש גם המון מבוגרים שאוהבים את השיר ומתחברים אליו, זה שיר שמושמע גם במועדונים. אני לא מתכוונת לפתח עכשיו קריירה של קלטות לילדים, זה לא הכיוון, הוא פשוט שיר כייפי שנבחר לשיר הנושא של ערוץ הילדים. כל שנה הם בוחרים בשיר אחר".

מי ההשראה שלך מבחינה מוזיקלית?
"בחו"ל אני מאוד אוהבת את ביונסה וריאנה, בארץ את אייל גולן, עומר אדם ושרית חדד".

עם איזה מוזיקאי חי או מת ברצונך לשתף פעולה?
"שלמה ארצי".

באמת?
"אני שומעת הכול, הרבה סוגים של מוזיקה, אבל המוזיקה שאני עושה היא מוזיקה ים תיכונית".

את מעוניינת גם להרחיב את הקריירה אל מחוץ לגבולות המדינה?
"ברור. אשמח מאוד לשיתוף פעולה עם אמן מחו"ל".

מהו השיר שמתאר בצורה מדוייקת את חייך?
"אין שיר כזה."

ולסיום, מה את מאחלת לקהל הקוראים שלנו לכבוד השנה החדשה?
"קודם כל, חג שמח ושנה טובה לכל בית ישראל. אני מאחלת לכולם שנה של בריאות ואושר, תפוחים ודבש".



**************************************************************************

לירן חולה אהבה

לירן כהן עבר דרך ארוכה מעובד במפעל לסופר מצליח, והוא רק בן 26. הספר שלו, "כבר לא מתים מאהבה", מכר למעלה מ-30,000 עותקים וכיכב שלושה חודשים בראש רשימות רבי המכר. לא רע בשביל ילד שגדל בקרית שמונה והתחיל מכמה סטטוסים בפייסבוק. לקראת השנה החדשה שוחחתי עם לירן על הילדות בצפון, על ההתמכרות לכתיבה ועל הצלחה המפתיעה.

מתי גילית שאתה אוהב לכתוב?
"למען האמת כתיבה היא אהבה מאוד גדולה בחיי, אך אף פעם לא האמנתי שזה יהיה העיסוק העיקרי בחיי. אי אפשר לשים אצבע על גיל מסוים, בתור ילד או נער צעיר גיליתי את הכתיבה במטלות בית הספר, כתיבה לספר מחזור ודברים בסגנון. עם הזמן האהבה לכתיבה צמחה. בין כתיבת שירים לטקסטים מאוד קצרים, גיליתי את עולם הסיפורים הפשוטים. החלטתי שאני מביא   לכתיבה שלי משהו מרענן, כתיבה עממית, פשוטה וכייפית שכולם יוכלו להתחבר אליה. פירסמתי בפייסבוק באדיקות, גם כשהטקסטים לא הצליחו, אני לא ויתרתי. לאט לאט החלה חשיפה מאוד מכובדת, קיבלתי המון הודעות פרטיות מאנשים שאמרו שהמילים שלי הן התרופה לנשמה שלהם. תגידי לי את, מי צריך יותר מזה? זאת הנקודה שבה הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות".

קראת הרבה ספרים בתור ילד?
"לא הייתי קורא גדול כל כך. את האמת? העדפתי לשחק בשכונת הורדים עם כל החברים. באותה תקופה לא הייתה לי סבלנות לשבת בבית ולקרוא".

אתה מרגיש שהכתיבה עוזרת לך להתבטא טוב יותר מדיבור?
"אני חושב שכתיבה היא מתנה אדירה, במיוחד בעידן הרשתות החברתיות, ואין ספק שיכולת ביטוי גבוהה בכתיבה היא כלי מאוד חשוב. קיבלתי את הכישרון הזה מאלוהים ואני מודה על כך כל יום. לפעמים, כשאני לא מבין את עצמי ומרגיש שאני צריך לעשות סדר בחיים, אני יושב לכתוב. בתום התהליך ניצבת מולי מפה של כנות שאף פסיכולוג לא היה יכול להוציא ממני".

לירן הוא הבן הבכור של מירי, מטפלת בגן ילדים, ושמוליק, איש קבע לשעבר. הוא גדל בבית ממוצא פרסי עם שני אחים ואחות. לאחר שהשתחרר מהצבא עבד כמפעיל מכונות במפעל, עבודה די פופולרית באיזור הצפון, עד שהתייאש וניסה את מזלו בתור סוכן מכירות בחו"ל. גם שם לא הצליח להחזיק את עצמו מבחינה כלכלית, אז הוא חזר לקרית שמונה וחיפש עבודה, אבל בשום אופן לא במפעל. לפני שנתיים הוא מצא. "אני זוכר שפרסמתי בפייסבוק שאני מחפש עבודה בתחום הכתיבה", הוא מספר, "פנה אלי איש יקר בשם אביב עזוז, (בזמנו העורך הראשי של מידע 8) והציע לי להצטרף ככתב. לאחר ראיונות וכמה ניסיונות על מנת לבדוק את רמת הכתיבה שלי, התחלתי את דרכי בעיתון".

איך הייתה העבודה בעיתון?
"תקופה מתוקה, אך לא קלה, שבה נחשפתי לצדדים יפים יותר ויפים פחות בפוליטיקה המקומית וגם לא מעט בתחום הפלילי בעיר. הכתיבה העיתונאית מאוד הקשתה עלי בתור אחד שאוהב כתיבה יצירתית. בכתיבה העיתונאית יש חוקים מאוד ברורים ולא תמיד הצלחתי להביא את עצמי לידי ביטוי, אבל אני יכול להבטיח שתמיד ניסיתי".

איך התחילה ההצלחה בפייסבוק?
"התחלתי לכתוב בפייסבוק לפני כארבע שנים. מצאתי את עצמי חוזר כל ערב מהעבודה ולא עושה עם עצמי כלום, אז חשבתי לעצמי: 'אם אתה אוהב לכתוב כל כך הרבה, למה לא לשתף את החברים שלך בפייסבוק?' פירסמתי טקסטים קצרים. תחילה מעט מאוד אנשים נחשפו לטקסטים האלה, אבל יום אחד מישהי תייגה את אבי לן, שבאותה תקופה ניהל את העמוד "סטטוסים מצייצים". העמוד הזה השפיע רבות על הקריירה שלי וחשף עשרות אלפי אנשים בפני המילים שלי. אנשים שאהבו התחילו לעקוב ואז, כמו כדור שלג, מצאתי את עצמי עם כמות מאוד גדולה של אנשים שמחכים לטקסטים שלי. וכמו שהם חיכו, גם אני חיכיתי להעלות טקסטים ולהרוות את צמאונם. זה מצחיק, אבל בשלב מסויים התחלתי להרגיש מחוייבות מאוד גדולה כלפי הקוראים שלי".

בפייסבוק בדר"כ אוהבים מסרים קצרים ומתומצתים. אתה פרסמת סיפורים שלמים
"נכון, אני לחלוטין מסכים איתך. אבל תראי, זה הצליח. הסוד הגדול הוא לכתוב שורות ראשונות מאוד עוצמתיות בשביל 'לתפוס' את העין של הקורא, כי בכל זאת יש לאנשים מאות ואלפי פוסטים בפיד. אני כל הזמן חושב איך להיות מיוחד ולזכות בתשומת ליבם".

מתי התבשל אצלך הרעיון לפרסם ספר?
"שמעתי לא מעט פעמים 'יאללה תוציא כבר ספר', אבל אף פעם זה לא נראה לי קרוב. בוקר אחד החלטתי שאני הולך על זה. לומר לך שהאמנתי שזה יצליח? זה יהיה שקר, אבל בכל זאת, חשבתי מה כבר יכול לקרות? אז התחלתי פרוייקט מימון המונים ברשת. הופתעתי כל כך,  אחרי שלושה ימים הצלחתי לגייס את כל הסכום הדרוש להפקת ספר. בסופו של הפרוייקט נרכשו למעלה מ-800 עותקים, כמעט מהדורה שלמה, הייתי באופוריה במשך כמה שבועות".

למה בחרת בגיוס המונים ולא בחברת הוצאה לאור?
"את האמת? לא חשבתי שיסכימו להפיק את הספר שלי באף הוצאה לאור. מדובר כאן בספר שונה, עם מילים מאוד פשוטות וטקסטים מאוד שונים ממה שנראה היום על המדפים בחנויות הספרים. בכל זאת, סופר צעיר לא יכול לדפוק להם על הדלת יום בהיר אחד ולהכריז 'חברים, יש לי כאן את הרב מכר הבא שלכם, רוצים להוציא אותו לאור?' זה לא כל כך ריאלי. אני יכול לספר לך שאחרי ההצלחה האדירה של הספר ולאחר שכל שבוע במשך חודשים הספר כיכב בראש רשימות רבי המכר של סטימצקי וצומת ספרים, פנו אלי מההוצאות הגדולות ביותר בארץ והציעו לי כבר ללכת איתם בספר הבא. אם אעשה זאת? אי אפשר לדעת. מה שבטוח הוא שהספר הבא נמצא בשלבי כתיבה מתקדמים מאוד ואני מחכה לזמן הנכון בשביל להוציא אותו לאור, ההתרגשות אדירה".

לאחר שגייסת את הסכום, איך שיווקת את עצמך לחנויות הספרים?
"בשביל להגיע לחנויות הספרים צריך לעבוד עם מפיץ. בהתחלה המפיץ שלי היה מאוד סקפטי. ישבנו אצלו בגינה, אמרתי לו בטון בטוח 'תקשיב, יש לי הרגשה מאוד חזקה שהספר יצליח ברמות היסטריות, אתה חושב שתצטרך יותר מ-250 עותקים?'. הוא הוריד אותי לקרקע, אמר ש-250 זה מעולה ושבתור התחלה אני אגיד תודה אם זה ימכר בכלל. שתקתי ואחרי שבוע, יום לאחר שהספרים הגיעו לחנויות והכרזתי בפייסבוק שניתן לרכוש אותו, המפיץ התקשר אלי ואמר 'לירן, יש לנו לפחות עשר הזמנות מכל סניף, זה אומר שאנחנו צריכים במהירות 1500 עותקים, תאמר לי את האמת, זה אמיתי כל ההזמנות האלה?'. חייכתי לעצמי חיוך קטן ורק ימים ספורים אחר כך הבנו את גודל ההצלחה".

ציפית שהספר יצליח?
"אף פעם לא חשבתי שהוא יצליח כמו שהצליח, ואם לומר את האמת עדיין קשה לי להאמין להצלחה המטורפת הזאת".

למה אתה חושב שהוא הצליח?
"אני חושב שזה ספר קצת אחר, עם מילים פשוטות שכל אחד יכול לקרוא ולהנות מהם. סיפורים קצרים ולא מחייבים. פעם אמרתי בראיון, בלי לחשוב פעמיים, שהכתיבה שלי היא המוזיקה המזרחית של עולם הספרות, ואני לא חוזר בי. הבאתי משהו חדש, רוב הקוראים שלי מעולם לא נכנסו לחנות ספרים. הצלחתי להוציא אנשים מהמחשבים ומהסמארטפונים אל המילה המודפסת, זה מדהים בעיניי".

מה יש לך לומר למבקרים שאומרים שאתה לא סופר על פי ההגדרות?
"אני לא מכיר את אותם מבקרים, אבל נחשפתי לביקורות לא נעימות שרק חיזקו אותי. בכל אופן, אני לא חושב שהם ראויים להתייחסות שלי. בסופו של דבר, הקוראים הצביעו ברגליים".

היום אתה עוסק אך ורק בכתיבה?
"כיום אני מתפרנס מהכתיבה. במקביל לסדנאות שאני מעביר לקבוצות וליחידים, אני עובד במרץ על הספר הבא שצפוי לצאת בחורף".

תרצה לפתח את הכתיבה שלך לתחום נוסף כמו כתיבת שירים?
"הלוואי שאצליח לפתח את הכתיבה שלי לכתיבת שירים ברמה גבוהה. אני חושב שלכתוב שיר טוב זה דבר לא פחות קשה מלכתוב ספר שלם".

ואם לא היית כותב, מה היית עושה?
"קשה לי להעריך במדוייק אבל מכיוון שבמהלך כל חיי הבוגרים עסקתי במכירות, אז נאמר שהייתי פותח עסק נחמד משלי".

מה העצה שלך לנוער בפריפריה שרוצים להצליח כמוך?
"היום אין דבר כזה לא להתפתח בגלל אזור מסויים. אנחנו בעידן דיגיטלי של פייסבוק ורשתות חברתיות, שפותחות לך אופציות בכל הארץ, ואפילו בעולם. לא מעט אומנים מוכרים הצליחו בזכות הרשתות החברתיות ואפילו תוכניות הריאלטי קידמו לא מעט חבר'ה מהצפון, כמו עדן בן זקן המדהימה שמייצגת אותנו באופן מופתי ועושה את כולנו מאוד גאים. לכו אחרי החלומות שלכם, אין כוח בעולם שיעצור אתכם מלהגשים אותם".








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה