יום שני, 29 באוגוסט 2016

ראיון עם הזמר גדי אלטמן על המעבר לגליל והאלבום החדש


כתבה וצילמה: שירי פריאנט


לפני כשנה עזב גדי אלטמן ומשפחתו את קיבוץ מגל, הקיבוץ בו גדל, ועבר למושב רמות נפתלי  בעקבות אשתו, בת המושב. מאז הוא מחלק את זמנו בין תל אביב לצפון. אלטמן, זמר ומוזיקאי, פרץ לתודעת הפריים טיים לפני כארבע שנים כשהגיע לרבע הגמר ב"דה וויס" בנבחרת של רמי קליינשטיין. אבל בניגוד לשאר המתמודדים, היחסית אנונימיים, אלטמן הגיע לתוכנית כשמאחוריו רזומה עשיר, שלא היה מבייש את המנטורים. את להקתו "בוטן מתוק בקרקס" הקים לאחר שחרורו מהצבא. ב-2003 יצא אלבומם הראשון, שכלל את הלהיט "כל מה שנשאר", תחת הלייבל "בארבי רקורדס" של מועדון ההופעות התל אביבי המפורסם. האלבום הצליח להשיג באז בסצינת הרוק המקומית, כשאלטמן עצמו היה בקליפורניה עם "פליינג בייבי", להקה נוספת שהקים יחד עם גבע אלון. לאחר סיבוב הופעות מכובד, הוציאו "בוטן מתוק בקרקס" את אלבומם השני "יום עדין", שלא הצליח לתפוס את תשומת ליבם של העורכים המוזיקלים בתחנות הרדיו השונות.

ואולי בגלל זה החליט אלטמן לגשת לתוכנית מיינסטרים שמשודרת בפריים טיים. "חיפשתי דרך להתרומם", הוא מספר, "דרך להחיות את עצמי לאחר שכל ניסיונותיי כשלו להגיע לתודעה הציבורית.  אני לא מסוג האומנים שיכולים לכתוב שיר שיהפוך ללהיט. אני טיפה יותר פרוע".

ובכל זאת היום אתה מתפרנס ממוזיקה

"כן, אבל זה היה תהליך ארוך וקשה. אחרי "דה וויס" הגעתי למסקנה שזה המקצוע שלי וחשוב שהקהל הרחב יכיר אותי, מעבר לחובבי הרוק והגראנג'. כשהופעתי בתוכנית אנשי הרוקנרול קצת בזו לי, אבל אותי זה לא עניין. הופעתי באודישן מול כל המדינה והיה חשוב לי שיכירו את גדי, לא רק כזמר רוק, אלא כאומן נגיש שיודע לשיר".

אתה מתאר את התוכנית כחוויה חיובית?


"לגמרי. זה הפתיע אותי כי הגעתי לשם במחשבה שאין משהו חדש שיצליח לרגש אותי. נדהמתי לגלות כמה לחץ מופעל במערכת הזאת. אתה מתעסק במוזיקה כל היום, בין אם זה בהקלטות של סקיצות או בחזרה עם הלהקה".

לאחר שהתוכנית נגמרה, אלטמן התפרסם והתחיל לקבל כל מיני הצעות מוזרות – מהזמנות לבר מצוות ועד לבקשות מאומנים להקים איתו להקה. אלטמן רצה להתמקד בתחום הבידור. זה הצליח חלקית. "זה לא הצליח להתברג למקומות הנכונים. עשיתי פרסומת פה ושם, אבל לא מעבר. ואז נפגשתי עם סוכן שחקנים שייעץ לי קודם למצות את עצמי מבחינה מוזיקלית ורק אז לעבור לתחומים אחרים".

אלטמן שמע בעצתו וכתב סינגלים חדשים מאוד רגועים ורדיופוניים. אחד מהם היה "קל להתמכר", שנכתב על ידי שחר אבן צור. ובכל זאת, השירים החדשים לא המריאו. ואז אלטמן החליט לצאת מאיזור הנוחות שלו ובשנים האחרונות הוא מתפרנס בעיקר מהופעות באירועים ומסדנאות מוזיקליות שהוא מעביר לילדים. "לפני שהייתה לי משפחה וילדים יכולתי להסתדר עם מה שיש", גדי מסביר, "ברגע שמתחילים לבנות בית, מתחילים להתחשבן קצת. ניסיתי להתפרנס מעבודות רגילות, שלא קשורות למוזיקה, וכל ניסיון נגמר במפח נפש. אז הגעתי למסקנה שהגיע הזמן להתפרנס ממוזיקה, גם בדרכים לא קונבנציונליות".

החיבור עם ילדים היה לך טבעי?

"תמיד הייתה לי משיכה לעבודה עם ילדים. את הסדנאות התחלתי בחופש הגדול בקיבוץ. כתבתי לעצמי איזושהי תוכנית שבה אני מציג לילדים כלי נגינה ומדבר איתם על מוזיקה והשפעות מוזיקליות. קצת מנגנים, קצת שרים, ובסופו של דבר הקבוצה כותבת שיר ביחד, אני מלחין אותו ואז הילדים שרים אותו. הם מרגישים שותפים ליצירה, וזה דבר עוצמתי".

אלטמן ובנו, דוד

לפני שנה החליטו גדי ואשתו עם שני ילדיהם לעבור למושב בגליל העליון. ההחלטה הייתה משותפת וגדי מתאר אותה כנכונה עבורו ועבור משפחתו. "אחרי שחצי מהזמן היינו בקיבוץ מגל, בו גדלתי, החלטנו לחזור למקום מולדתה של אשתי ולשנות אווירה". ועדיין גדי מחלק את זמנו בין הסצינה התל-אביבית לגליל. "אני עדיין מנסה לבסס את מעמדי כאומן מן השורה הראשונה. גם בתור סולן "בוטן מתוק בקרקס", גם בתחום החינוך וגם באירועים. אני מרגיש מאוד נוח על הבמה. אני מרגיש בבית. זה לא משנה אם זה אירוע מכובד לעובדי בנק או הופעה במועדון. אני פשוט שר ומנגן ומרגיש טוב עם זה".

למה בכל זאת לפעול במרכז ולא לפתח את התרבות בצפון?

"כשאני ארגיש שאני מבוסס מספיק אני באופן טבעי אעשה את זה. אני גם לומד דברים לאט לאט. זו רק השנה הראשונה שלי כאן".

אתה מרגיש שהחיים בצפון שונים ממגל?

"איכות החיים פה הרבה יותר גבוהה. הנוף, השקט, הטבע והמרחבים המדהימים. לילדים שלי במיוחד זה כיף- לטייל, לשבת בנחל. אנחנו כל הזמן בתנועה".

אתם רואים את עצמכם משתקעים פה?

"כן, בהחלט. אנחנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו מנהלים כרגע את הצימרים המשפחתיים ומקימים פה בית".

לפני כשבועיים הצליחו לגייס אלטמן ולהקתו באתר "הדסטארט" את מלוא הסכום בעבור הוצאת אלבומם השלישי של "בוטן מתוק בקרקס". אלבומם המשותף האחרון יצא לפני 11 שנים, ואת האלבום החדש הקליטו תוך 3 ימים בלבד ועל כן ייקרא "3". בפרוייקט הם סיפרו שהאלבום החדש יכלול חומרים שנאספו במהלך השנים האחרונות והוא ייתן כבוד לכל סוגי הז'אנרים ברוק- החל מרוק קלאסי ועד לרוק כבד.

מה גרם לך לחזור ולהקליט שוב מוזיקת רוק?


"רוק היא מוזיקת מרד, מאז ומתמיד, וזו האהבה הראשונה שלי. אני עדיין מאוד מתחבר למוזיקה הזאת, גם היום. אני שנתיים לפני משבר גיל הארבעים. יש כאלה שייקנו מכונית ספורט, אני רק רוצה לנגן עם חברים שלי מגיל 20 מוזיקה ששמעתי בגיל 16".

פורסם לראשונה ב"מידע 8" באוגוסט 2016



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה